Wegetariańskie pyszności czyli kotleciki z ciecierzycy w roli głównej

Kotlety z ciecierzycy (falafel) czyli mielone po wegetariańsku ;)

Nie jestem wegetarianką, ale bardzo lubię eksperymentować - zwłaszcza ze zdrową żywnością ;) A ciecierzyca właśnie do niej należy. Jest ona źródłem żelaza, fosforu, wapnia, cynku, magnezu, manganu, beta-karotenu oraz witamin B1 i B6. A co najważniejsze - zawiera ogromne ilości białka o korzystnym składzie aminokwasów, dlatego śmiało może zastępować mięso! Od dawna chciałam ją wypróbować w swojej kuchni i po krótkim zastanowieniu nad tym co mogłabym z niej przyrządzić - zdecydowałam się na kotlety. I to był strzał w dziesiątkę! Bo wyszły pyszne. A oto przepis.




Składniki

- szklanka ciecierzycy (ja wzięłam trochę więcej)
- 1 duża cebula
- 3 ząbki czosnku
- 2 jajka
- olej rzepakowy lub oliwa z oliwek do smażenia
- sól
- bułka tarta
- przyprawy: pieprz czarny, papryka słodka, kolendra, majeranek,
odrobina chili,  curry, 

- świeża bazylia do dekoracji


Ciecierzyca po ugotowaniu



Ciecierzycę moczymy w wodzie co najmniej 12 godzin. Moczenie jest bardzo ważne - jeśli ciecierzycę będziemy moczyć zbyt krótko to potem jej zbyt szybko nie ugotujemy ;)
Po namoczeniu ciecierzycę odcedzamy i gotujemy. Gdy mimo wszystko długo nie robi się nam ona miękka możemy dodać łyżeczkę sody - bardzo pomaga. Po ugotowaniu ciecierzycę odcedzamy i mielimy np. w maszynce do mięsa. Mielimy w niej również pokrojoną drobno cebulę. 

Powstałą masę mieszamy z drobno posiekanym czosnkiem.  Następnie dodajemy 1/3 szklanki bułki tartej i jedno jajko. Dodanie jajka jest bardzo ważne - wiąże ono masę i zapobiega rozpadaniu się kotletów podczas smażenia. 

Na końcu dodajemy przyprawy i dobrze mieszamy naszą masę. Do takich kotlecików polecam szczególnie kolendrę - jej aromat świetnie komponuje się z ciecierzycą. Następnie formujemy kotleciki i panierujemy je w jajku i bułce. Do panierki dobrze pasuje też sezam (ja nie używałam). 

Smażymy na mocno rozgrzanym oleju. Podajemy - wedle uznania: z ziemniaczkami, sałatką np. z ogórków.
Smacznego!

Ekstra porada: Wystudzone kotlety przekrój na pół i włóż do ich środka plasterek żółtego sera. Zapiekaj w piekarniku lub mikrofalówce. Smakują przepysznie z delikatnie roztopionym serem! Smacznego!

Więcej o ciecierzycy przeczytacie w osobnym artykule: KLIK

Ciecierzycę kupicie tutaj: KLIK

Komentarze