"Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem." Hipokrates (460-370 p.n.e.) Niech Was nie zmyli tytuł bloga. Strona ta jest nie tylko o przyprawach,ale również o ziołach, roślinach, owocach i wszystkich naturalnych i zdrowych produktach ,które mogą przynieść nam zdrowie i zadowolenie z życia. Ten blog jest o zdrowym, naturalnym i smacznym odżywianiu.

środa, 1 października 2014

SPOSOBY NA DOBRY I SPOKOJNY SEN I NERWY DNIA CODZIENNEGO...

Naturalne sposoby na spokojny sen i nerwy

Chyba każdy kiedyś miał problemy z zaśnięciem. Pijemy ciepłe mleko, przewracamy się z boku na bok, liczymy barany - jeden za drugim, a sen mimo to nie nadchodzi! Co wtedy robić? Jakie są tego przyczyny i jakie podjąć działania, aby nie musieć sięgać po szkodliwe tabletki nasenne?

Błędne koło bezsenności...

Sen jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Podczas niego nasz organizm regeneruje się i odpoczywa.  Za zasypianie odpowiada gruczoł znajdujący się w mózgu zwany szyszynką, który produkuje hormon - melatoninę. Jak wiadomo, szczególnie starsze osoby mają kłopoty ze snem. Dzieje się tak, ponieważ szyszynka produkuje mniejsze ilości melatoniny. Czasami także przyczyną długotrwałej bezsenności mogą być choroby przewlekłe. Czynnikiem powodującym bezsenność mogą być choroby o dużym nasileniu bólu (kamica nerkowa, kamica żółciowa, ból zęba) lub kaszel, biegunka.
Problemy z zaśnięciem mają także często osoby cierpiące z powodu chorób układu nerwowego (nerwice, nerwobóle).

Paradoksalnie, przyczyną może być również nawet ciężka praca fizyczna lub umysłowa

Stres i kłopoty w pracy, szybkie jedzenie i nadmiar różnych problemów i obowiązków, które wypełniają cały dzień - sprawiają, że nie tylko trudno jest nam zapanować nad nerwami, lecz także pojawiają się lęki oraz paradoksalnie, mimo, że po prostu padamy z nóg i jesteśmy zmęczeni fizycznie i psychicznie, to nie możemy zasnąć.
Po nieprzespanej nocy czujemy się jeszcze bardziej rozdrażnieni i zestresowani i... wpadamy w błędne koło...

Musimy je przerwać!

Przerwij błędne koło i pomyśl o sobie


Podstawą walki ze stresem, przemęczeniem i bezsennością jest zmiana stylu życia:

- Regularne, lekkostrawne i zdrowe posiłki. Zjadane bez pośpiechu.

- Zapewnianie organizmowi dawki witamin i minerałów: w postaci naturalnej! (Owoce, warzywa, zioła). Szczególnie pamiętajmy o dawce magnezu i wit. B6.

- Bardzo ważne są rytuały: czas na posiłek, czas na odpoczynek, na pracę i na sen.

- Ważny jest czas na aktywność ruchową. Ruch – szczególnie na świeżym powietrzu – wpływa pozytywnie nie tylko na kondycję fizyczną, ale i psychiczną człowieka.
Spacer po parku, wśród drzew to także bardzo dobry pomysł. 

- Ważny jest czas na wypoczynek: chwila spokoju przy spokojnej muzyce lub ciekawej książce, a może kubek herbatki wypity spokojnie na tarasie? Wszystko to dla dobrej równowagi psychicznej.

- Warto też przed snem dobrze przewietrzyć pokój i wziąć kojącą kąpiel z aromatycznymi olejkami oraz zrezygnować z siedzenia przed komputerem.

- Skorzystaj z leczniczych możliwości ziół i wypij po ostatnim posiłku ziołową herbatkę!


Naturalne wspomaganie

Już nasze babcie stosowały zioła przy problemach z nerwami i bezsennością. Takie leki ziołowe w przeciwieństwie do leków syntetycznych nie uzależniają i nie wykazują działań niepożądanych.

Melisa 

Melisa zawiera substancje czynne, które wykazują typowe działanie uspokajające i lekko nasenne. Preparaty z melisą ułatwiają zasypianie. Uwielbiam melisę:)  Jest doskonała nie tylko przed snem, ale także w ciągu dnia. Poprawia samopoczucie, wycisza, odpręża, jednym słowem pomaga odegnać negatywne myśli i wszelki stres. Nie bez powodu jest więc używana i polecana nawet w leczeniu depresji i nerwicy lękowej! 

Jeśli nudzi mi się już smak melisy, zaparzam sobie melisę miętową lub melisę aromatyzowaną pomarańczą. Dodatek mięty  do melisy działa dodatkowo orzeźwiająco i odświeżająco. Mięta jest świetnym ziołem! Wypita w dzień ułatwia koncentrację i wspomaga pamięć. Działa lepiej niż kawa, po której możemy mieć wieczorem problemy z zasypianiem. Natomiast mięta wypita przed snem rozluźnia, ułatwia pozbycie się stresów dnia i zaśnięcie. 

A melisa z dodatkiem pomarańczy? Jak wiemy delikatny aromat pomarańczy relaksuje, uspokaja,a także pomaga uzyskać pogodny nastrój. Polecany jest szczególnie osobom nadpobudliwym, niespokojnym i kłótliwym. Dodatek skórki pomarańczy jest bardzo częstym składnikiem przeróżnych mieszanek ziołowych ułatwiających zasypianie. 
Uwielbiam zapach pomarańczy! Gdy go czuję to od razu poprawia mi się nastrój ;)

A więc, melisa wypita samodzielnie, melisa z miętą, a także melisa z dodatkiem pomarańczy to świetne pomysły na odprężenie, wyciszenie oraz pyszne i zdrowe herbatki :)


A tu kilka zdjęć mojej ''chwili na melisę":










 To ciasteczko oczywiście nie było przeze mnie planowane, no ale... ważne, że także świetnie poprawia nastrój ;)
(Dodam, że serniczek jest z duuużą ilością zdrowych bakalii oraz z jagodami goji)



Jakie inne zioła ?

Po kolacji warto zamiast herbaty czy kawy wypić herbatki ziołowe. 
Zioła te w przeciwieństwie do leków, nie uzależniają i nie wpływają niekorzystnie na wątrobę. 

Szczególnie polecane oprócz melisy są zioła takie jak:

 - mięta (poprawia trawienie, rozluźnia, uspokaja)

 - rumianek (uspokaja)

 - lawenda (także uspokaja, wycisza i odpręża)

 - szyszki chmielu (łagodzą stany napięcia, nerwice, są również korzystne w dolegliwościach  menopauzalnych)

- owoc głogu (wycisza, uspokaja, wspomaga leczenie nadciśnienia tętniczego) i ziele owsa (wzmacnia system nerwowy, zwłaszcza w bezsenności). 

- korzeń kozłka (popularna nazwa: waleriana) (łagodzi niepokoje, wycisza, ułatwia zasypianie)

- dziurawiec (koi nerwy i poprawia nastrój, ma on jednak czasami wpływ na przyjmowane leki)

- męczennica ( ułatwia zasypianie, łagodzi bóle głowy na tle nerwowym i reguluje pracę serca)

- serdecznik ( wzmacnia i reguluje pracę serca, wykazuje działanie uspokajające na ośrodkowy układ nerwowy i ogólnie poprawia samopoczucie)

- kwiat lipy (polecany na problemy ze snem, uspokaja, koi nerwy)
Powszechnie wiadomo, że lipa to było także ulubione drzewo Jana Kochanowskiego – właśnie pod nią najchętniej pisał swoje strofy i pod nią zapraszał także innych w znanej fraszce „Na Lipę”: 
"Gościu, siądź pod mym liściem, a odpoczni sobie! /Nie dójdzie cię tu słońce, przyrzekam ja tobie (…) Z mego wonnego kwiatu pracowite pszczoły /Biorą miód, który potym szlachci pańskie stoły./ A ja swym cichym szeptem sprawić umiem snadnie/Że człowiekowi łacno słodki sen przypadnie (…)."

Przeczytaj więcej o melisieKLIK
Przeczytaj więcej o mięcieKLIK
Przeczytaj więcej o głoguKLIK


Jeśli chciałbyś kupić, któreś z wymienionych ziół to proponuję tu:
Melisa: KLIK
Melisa z dodatkiem mięty: KLIK
Melisa z dodatkiem pomarańczy KLIK
Rumianek KLIK
Lawenda KLIK
Szyszki chmielu KLIK
Owoc głogu KLIK
Korzeń kozłka (waleriana) KLIK
Dziurawiec KLIK
Serdecznik KLIK
Lipa kwiat KLIK

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obejrzyj jeszcze