"Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem." Hipokrates (460-370 p.n.e.) Niech Was nie zmyli tytuł bloga. Strona ta jest nie tylko o przyprawach,ale również o ziołach, roślinach, owocach i wszystkich naturalnych i zdrowych produktach ,które mogą przynieść nam zdrowie i zadowolenie z życia. Ten blog jest o zdrowym, naturalnym i smacznym odżywianiu.

wtorek, 12 sierpnia 2014

Muesli - super zdrowy posiłek i bomba witaminowa - lecz uważaj jakie kupujesz !

Muesli - kopalnia witamin i minerałów

Muesli to nie tylko spora dawka witamin, błonnika, składników mineralnych, ale też energii, która pochodzi głównie z korzystnych węglowodanów złożonych. Za wynalazcę tego bardzo popularnego dziś dania uważa się doktora Birchera-Bennera, który wzór do swojego muesli zaczerpnął ze starego obyczaju obowiązującego w Szwajcarii, gdzie na posiłek wieczorny jadano potrawy złożone z owoców, kaszę owsianą i mleko. Różne owoce: jabłka, gruszki, jagody lub owoce suszone, z kaszą pszenną, owsianą lub jęczmienną zalane mlekiem migdałowym, sojowym lub zwykłym. 

Ta jedna potrawa zawiera wszystkie składniki pokarmowe we właściwych proporcjach i może poprawić funkcjonowanie naszego układu nerwowego, krwionośnego, pokarmowego, a także pobudzić i dodać więcej energii niż niezła kawa ! Muesli uważa się za kopalnię witamin i minerałów ponieważ wszystkie jego składniki są cennymi elementami zdrowej diety.


muesli właściwości
fot.tumblr


Najczęstsze składniki muesli i ich właściwości :

Płatki owsiane - źródło błonnika i cennych kwasów tłuszczowych, a także magnezu, żelaza i witamin z grupy B. Przeciwdziałają zmęczeniu i rozdrażnieniu w czasie wysiłku fizycznego i umysłowego. Dowiedziono, że spożycie powyżej 10 g dziennie produktów owsianych formuje w jelicie ''zasadzkę'' wyłapującą składniki odżywcze, co przynosi nieocenione korzyści ludziom mającym za dużo cholesterolu, cukrzykom mającym wysoki poziom cukru, a przede wszystkim osobom z tendencją do tycia, zbyt dobrze wykorzystującym wartość kaloryczną pokarmów !

Płatki 6 zbóż - to mieszanka różnych płatków np. owsianych, pszennych, żytnich, jęczmiennych, kukurydzianych, orkiszowych lub z siemienia lnianego. Mnóstwo witamin, minerałów i błonnika dającego na długo uczucie sytości. 

Siemię lniane - Bardzo zdrowe ! Oczyszcza organizm. Obniża poziom złego cholesterolu w organizmie. Pomaga w utrzymaniu prawidłowej perystaltyki jelit. Bogate źródło fitoestrogenów o właściwościach przeciwutleniaczy, zapobiegających chorobom nowotworowym.

Rodzynki Zawierają przeciwutleniacze o działaniu przeciwnowotworowym. Ich składniki zwalczają bakterie, które żyją w jamie ustnej i są przyczyną chorób dziąseł i zębów.  Rodzynki chronią przed osteoporozą. 

Morele - Zawierają dużo beta- karotenu, potasu i żelaza ( dobre dla osób mających anemię, przemęczonych ). Pomagają w regulowaniu ciśnienia krwi i usuwaniu nadmiaru wody z organizmu.

Pestki dyni - Jedzenie pestek dyni zapobiega rozrostowi gruczołu krokowego. Pestki dyni chronią więc przed chorobą prostaty. Zawierają dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych i chronią przed miażdżycą.Wspomagają serce i układ krwionośny. Pomagają w zmniejszeniu poziomu cholesterolu.

Słonecznik - To źródło wapnia, potasu, żelaza i cynku, a także witamin B6 i E. Wykorzystywany w leczeniu męskiej niepłodności, zaburzeń miesiączkowania i chorób serca.

Orzechy włoskie - Zawierają mnóstwo substancji poprawiających sprawność mózgu. Mają łagodne działanie przeczyszczające co zapobiega powstawaniu zaparć. Zalecane są także przy chorobach wątroby, poprawiają metabolizm.

Suszone śliwki - Bardzo bogate w błonnik, pomagają w zaparciach. Źródło wapnia, żelaza, fosforu oraz witamin A, C, E i witamin z grupy B, działają odkwaszająco.

Orzechy nerkowca - Bogate źródło żelaza oraz cynku. Uważane są za najsmaczniejsze orzechy świata. Poza tym zawierają dużo soli mineralnych, takich jak potas, fosfor, cynk oraz magnez.

Sezam -  Spożywanie sezamu jest zalecane przy chorobach układu pokarmowego. Korzystnie wpływa na pracę śledziony, trzustki i wątroby. Uważany jest też za afrodyzjak.

Ananas - Zawiera dużo witaminy C - jeden plaster to prawie połowa zalecanej dziennej dawki. 
Wspomaga trawienie i zmniejsza zgagę. Pomaga w walce z biegunką dzięki zawartości bromeliny. Bromelina zmniejsza również siniaki, urazy, zmniejsza czas wyleczenia urazy i ból.

Banany - Bogaty w witaminę A, fosfor, potas, zawiera dużo błonnika. Banan to świetny środek na wszelkie problemy trawienne. Wskazany dla kobiet w ciąży, a także na kaca.

Suszona żurawina - Przeciwdziała chorobom układu krążenia. Polecana wszystkim, którzy dbają o serce. Ma działanie podobne do czerwonego wina. Żurawina to doskonały środek na choroby układu moczowego.

Papaja - Zawiera ogromne ilości witamin i minerałów takich jak wapń, witamina C, potas, magnez, żelazo. Papaja posiada także enzym zwany papainą, który pomaga w trawieniu.
Jest wyjątkowo niskokaloryczna. Posiada właściwości przeciwzapalne i chroni przed rakiem.

Jagody Goji - Poprawiają odporność. Nazywane są ''owocami długowieczności''. To bogactwo witamin, minerałów, a przede wszystkim przeciwutleniaczy. Chronią serce, układ odpornościowy, skórę i oczy.

Cynamon - Przyspiesza przemianę materii i poprawia proces trawienia. Poza tym ma właściwości przeciwzapalne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Wspomaga pracę naszego mózgu.

Migdały - Mają dużą zawartość magnezu, białka, cynku, potasu i witamin z grupy B. To produkty o wyjątkowych właściwościach antynowotworowych. Pomagają także przy zaparciach, kaszlu i chorobach układu moczowego.



fot.tumblr


Uważajmy na gotowe mieszanki ze sklepów !

Jeśli chcemy być pewni, że nasze muesli będzie zdrowym i bezpiecznym posiłkiem czytajmy dokładnie jego skład przed zakupem. Niektóre muesli ze sklepów mogą zawierać różne dodatki smakowe i być dosładzane. Poza tym warto zwrócić uwagę na procentową zawartość poszczególnych składników.
Bywa, że muesli jest mieszanką płatków otrzymanych często z oczyszczonej mąki, wzbogacone niewielką ilością kandyzowanych owoców, prażonych orzechów lub olejem palmowym, bądź co gorsza tłuszczem utwardzanym ! Mówiąc w skrócie - jest to mieszanka niezbyt zdrowych składników, które tylko ładnie wyglądają na pudełku !  Nie ma sensu go jeść, lepiej
przestać się nabierać na kolorowe opakowania, a zacząć kupować wyższej jakości muesli lub po prostu zrobić je samodzielnie z poszczególnych składników.


Jeśli chcielibyście spróbować wysokiej jakości i zdrowe muesli proponuję tu: KLIK

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obejrzyj jeszcze