"Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem." Hipokrates (460-370 p.n.e.) Niech Was nie zmyli tytuł bloga. Strona ta jest nie tylko o przyprawach,ale również o ziołach, roślinach, owocach i wszystkich naturalnych i zdrowych produktach ,które mogą przynieść nam zdrowie i zadowolenie z życia. Ten blog jest o zdrowym, naturalnym i smacznym odżywianiu.

czwartek, 18 grudnia 2014

8 PORAD - JAK NIE PRZYTYĆ w Święta Bożego Narodzenia?

Jak nie przytyć w Święta Bożego Narodzenia? 

Święta Bożego Narodzenia są tylko raz w roku. Życzymy w nie swoim bliskim przede wszystkim zdrowia. A jest to czas, kiedy często wystawiamy je na próbę. Najbardziej poprzez jedzenie dużych ilości kalorycznych, tłustych i ciężkostrawnych potraw.
Co zrobić by nie przytyć w Święta i nie zaszkodzić swojemu zdrowiu?




1. ODCHUDŹ POTRAWY Z RYB

Tłustego karpia (często panierowanego i smażonego w głębokim tłuszczu) możemy zastąpić dużo chudszym dorszem, mintajem, morszczukiem lub solą. Ewentualnie karpia możemy upiec lub przyrządzić go w galarecie.
Śledzie możemy podać w jogurcie lub z dodatkiem cebuli, cytryny oraz z odrobiną oleju.

2. ODSTAW SÓL I ZASTĄP CZYMŚ ZDROWSZYM

Zamiast soli do przyprawiania potraw użyjmy suszonych ziół. Polecam "zioła zamiast soli", które od dawna goszczą w mojej kuchni. Przy użyciu tych ziół naprawdę już nie ma się ochoty solić. Sól kuchenna „wiąże” wodę w tkankach, zwiększając zarówno wagę, jak i ciśnienie krwi.
"Zioła zamiast soli" świetnie zastępują sól, poprawiają trawienie, a dodatkowo działając lekko moczopędnie pomagają w pozbyciu się nadmiaru wody z organizmu.

Jeśli jednak nie potrafisz zrezygnować ze słonego smaku, zaopatrz się w sól o obniżonej zawartości sodu wzbogaconą w minerały - tzw. sól himalajską. Jedna łyżeczka soli himalajskiej zawiera około 0,4 g sodu, natomiast taka sama ilość soli kuchennej zawiera aż 2,0 g sodu. Sól himalajska uznawana jest za najzdrowszą sól świata, sama ją używam. Ma piękny, lekko różowy kolor i doskonale poprawia smak potraw. Po przyzwyczajeniu się do soli himalajskiej ''zwykła sól kuchenna'' zaczęła wydawać mi się okropnie słona i niesmaczna.
O soli himalajskiej pisałam już tutaj: KLIK

3. DODAWAJ DO POTRAW ZIOŁA NA LEPSZE TRAWIENIE

Koniecznie do wigilijnych potraw dodaj zioła i przyprawy, które poprawią trawienie:

- Chili (Przyspiesza przemianę materii i może przyczyniać się do spalania większej ilości kalorii. Obniża poziom cholesterolu).

- Pieprz cayenne (Przyspiesza metabolizm. Przez co spalanie kalorii jest szybsze.  Wspomaga też proces trawienia, likwiduje wzdęcia. Hamuje apetyt na słodycze i tłuste potrawy).

-  Pieprz czarny (Poprawia metabolizm, wzmaga wydzielanie soków trawiennych).

- Tymianek (Pobudza trawienie. Nadaje się do tłustych potraw np. bigosu wigilijnego).

- Bazylia (Dodana do potrawy poprawia trawienie, unikniemy dzięki niej wzdęć i pozbędziemy się niestrawności).

- Oregano (Poprawia i pobudza trawienie).

- Majeranek (Wspomaga on pracę układu trawiennego, ponieważ likwiduje skurcze żołądka i jelit oraz pobudza wydzielanie soków żołądkowych. Jest więc po prostu niezastąpiony przy przyrządzaniu potraw ciężkostrawnych).

- Koper włoski (Posiada on cenne właściwości odchudzające i jeśli zależy nam na schudnięciu to powinniśmy włączyć go do naszej diety. Poprawi metabolizm, zmniejszy apetyt i pomoże w usunięciu nadmiaru wody z organizmu ! Polecane są również NAPARY na problemy trawienne - przepis znajdziesz niżej).

- Rozmaryn (Polecany jest w przypadku problemów z trawieniem, ponieważ przywraca perystaltykę jelit i łagodzi wzdęcia. Pobudza także apetyt i zwiększa przepływ soków trawiennych. Zawarta w tej roślinie goryczka pobudza funkcjonowanie wątroby oraz pęcherzyka żółciowego, zwiększa przepływ żółci oraz wspomaga proces trawienia tłuszczów).


4. PIJ HERBATKI POPRAWIAJĄCE PRZEMIANĘ MATERII

ZIELONA HERBATA

Zielona herbata ma duży wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej i metabolizm. Dodatkowo - zmniejsza apetyt, poprawia trawienie i oczyszcza organizm. Nie zapominajmy o zielonej herbacie w Święta. :)


LECZNICZY NAPAR Z BAZYLII

(Na niestrawność, wzdęcia, zatwardzenia i wszelkie inne kłopoty trawienne,  a także na uspokojenie i przeziębienie )

Do zrobienia leczniczego naparu wystarczy 1 łyżka świeżego lub suchego ziela na szklankę wrzątku. Napar zaparzamy kilkanaście minut. Pijemy 3-4 razy dziennie bez skutków ubocznych.


NAPAR Z OREGANO

(Poprawia trawienie, pomaga też przy kaszlu i katarze)

Łyżeczkę oregano zalej szklanką gorącej wody i pozostaw napar na 15 minut. Napar posłódź miodem i pij 1-3 razy dziennie.

NAPAR Z SUSZONYCH OWOCÓW KOPRU WŁOSKIEGO

(Na zmniejszenie apetytu, poprawę trawienia)

1-2 łyżeczki owoców kopru włoskiego zalewamy w szklance wrzącej wody i zaparzamy przez około 10 minut. Po upływie tego czasu pijemy w 3-4 dawkach.

NAPAR Z POKRZYWY

Pokrzywa to prawdziwy skarb natury. Oczyszcza ona organizm z toksyn i kwasu moczowego. Przyspiesza przemianę materii. Związki zawarte w pokrzywie oczyszczają cały układ trawienny, poprawiają pracę trzustki, wątroby i żołądka. Stosuje się ją bardzo często w chorobach tych organów.


5. UWAŻAJ NA WYSOKOKALORYCZNE NAPOJE

Zamiast gazowanych, dosładzanych napojów, zaserwuj rodzinie wodę mineralną z plasterkiem cytryny lub pomarańczy. Zaoszczędzisz w ten sposób 100 kalorii na każdej szklance spożytego napoju!
Typowym wigilijnym napojem jest kompot z suszonych owoców. Co prawda, również jest mocno kaloryczny, ale posiada właściwości ułatwiające trawienie.
Dobrze jest go nie dosładzać. Doprawiony przyprawami korzennymi (goździkami i cynamonem) będzie miał piękny aromat.
Sam cukier można zastąpić też stewią, która jest zdrowym i bezpiecznym zamiennikiem niezdrowych słodzików, no i nie ma kalorii.
O stewii przeczytasz więcej tu: KLIK

Pamiętaj także, że napoje alkoholowe to również źródło dodatkowej energii, 1 g czystego etanolu dostarcza aż 7 kcal! Jeśli alkohol łączy się ze słodkimi sokami i syropami kaloryczność dodatkowo wzrasta. Poza tym spożywanie alkoholu sprzyja magazynowaniu tłuszczu.

6. JEDZ WIĘCEJ WARZYW I OWOCÓW

W Święta przyrządzaj sałatki i surówki - najlepiej z dodatkiem jogurtu. Zmniejszysz apetyt na wysokokaloryczne potrawy i poprawisz trawienie.
Dodatek warzyw do wigilijnych dań podwyższy ich walory zdrowotne, doda świątecznym potrawom koloru i zróżnicuje je pod względem smaku.

7. JADAJ CZĘŚCIEJ ALE MNIEJ

Jeśli wprowadzisz do swojego menu więcej mniejszych objętościowo posiłków przyspieszysz przemianę materii. W ten sposób możesz spalić w ciągu dnia nawet o 10% energii więcej!

8. WIĘCEJ RUCHU

Święta to czas radości i bliskości. Mamy w nie wreszcie czas dla rodziny. Zamiast siedzieć przed telewizorem całe 3 dni i odchodzić od niego tylko na jedzenie, namów rodzinę na świąteczny spacerRuch przyspieszy metabolizm i pomoże spalić nadmiar kalorii.


Przyprawy i zioła kupisz tutaj => KLIK
Zioła zamiast soli kupisz tu => KLIK

3 komentarze :

  1. Nie mam z tym problemu :-). Natomiast dodać można imbir i picie czerwonej pu-erh przed tłustymi posiłkami z kw. tłuszczowymi nasyconymi :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to nie przed a w trakcie lub od razu po posiłku :-).

      Usuń
    2. O tak, imbir też jest dobry i do ciężkostrawnych potraw i jako napar:)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obejrzyj jeszcze