"Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem." Hipokrates (460-370 p.n.e.) Niech Was nie zmyli tytuł bloga. Strona ta jest nie tylko o przyprawach,ale również o ziołach, roślinach, owocach i wszystkich naturalnych i zdrowych produktach ,które mogą przynieść nam zdrowie i zadowolenie z życia. Ten blog jest o zdrowym, naturalnym i smacznym odżywianiu.

poniedziałek, 23 lutego 2015

KOMOSA RYŻOWA (QUINOA) zwana "złotem Inków" - bogactwo zalet "superpokarmu"

Komosa ryżowa (quinoa)

Inne nazwy: proso boliwijskie, ryż peruwiański, „złote ziarno Inków”, „matka wszystkich ziaren” (tak nazywali ją Inkowie), 

Komosa ryżowa należy do „superfoods” – pokarmów o niezwykłych właściwościach odżywczych, a jej ziarna znane są od tysiącleci. Skład komosy ryżowej sprawia, że roślina ta może z powodzeniem zastąpić mięso! Zalet komosa ma tyle, że nie sposób je wymienić na samym wstępie, dlatego zachęcam Was do zapoznania się z artykułem i oczywiście włączenia komosy do swojego menu!

komosa ryżowa właściwości


Właściwości komosy ryżowej

- Jest bardzo bogata w pełnowartościowe białko – zawiera go prawie 20 procent.
 W komosie znajdują się wszystkie niezbędne człowiekowi aminokwasy, co w pokarmach roślinnych jest niezwykle wyjątkowe – m.in. uczestniczącą w syntezie białka histydynę, budującą chrząstki lizynę, stymulującą u dzieci hormon wzrostu i wzmacniającą odporność u dorosłych argininę, a także metioninę, która chroni komórki wątroby i wspomaga eliminację tkanki tłuszczowej.

-  Zawiera wiele cennych witamin i pierwiastków – C, E, D, z grupy B, żelazo (quinoa zawiera go dwukrotnie więcej od innych zbóż), miedź, wapń, potas, magnez, cynk, mangan, fosfor.


* Zawiera więcej wapnia niż mleko.

* Dostarcza 2 razy więcej żelaza i witaminy E niż pszenica.

* Jest wspaniałym źródłem magnezu (70% więcej niż żyto)

* Zawartość manganu wpływa na skuteczne spożytkowanie węglowodanów. Mangan działa też korzystnie na regenerację i zdrowie kości.


- Warto podkreślić, że roślina ta zawiera również 2 razy więcej błonnika pokarmowego niż większość popularnych zbóż. Jego spożycie usprawnia pracę układu pokarmowego i hamuje apetyt.

- Jest bogata w silne przeciwutleniacze, które chronią przed rozwojem groźnych chorób, w tym nowotworów - kwercetynę, kempferol, kwas kumarowy i wanilinowy, stężenie tych substancji jest czasem wyższe niż w przypadku borówek amerykańskich. Oznacza to, że jest bardzo silnym antyoksydantem, zmniejsza ryzyko występowania nowotworów i opóźnia starzenie i przyspiesza regenerację.

- Jest też źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. 

- Nie zawiera glutenu, jest więc doskonałą alternatywną dla pszenicy, ponieważ nie wywołuje uczuleń. Z powodzeniem może być spożywana przez osoby chore na celiakię, dzieci i kobiety w ciąży.

- Ma niski indeks glikemiczny.

-  Badania potwierdziły, że regularne spożywanie komosy ryżowej chroni przed cukrzycą i redukuje ryzyko zachorowania na schorzenia układu wieńcowego. 

- Komosa ryżowa wzmacnia cały organizm (szczególnie nerki) i świetnie radzi sobie z bólami migrenowymi. 

- Wspomaga wytwarzanie pokarmu, dlatego też poleca się ją zwłaszcza karmiącym matkom. 

- Obniża ona poziom złego cholesterolu.

- Osoby cierpiące na migrenowe bóle głowy, powinny włączyć komosę do swojego menu. Quinoa jest dobrym źródłem magnezu, minerału, który relaksuje strukturę naczyń krwionośnych, zapobiegając ich zwężeniu i rozszerzaniu charakterystycznemu przy migrenach. Badania wykazały, że zwiększone spożycie magnezu było związane ze zmniejszoną częstotliwością napadów migreny.Komosa ryżowa jest też dobrym źródłem ryboflawiny, która jest niezbędna do prawidłowej produkcji energii w komórkach. Ryboflawina (witamina B2) powoduje zmniejszenie częstotliwości ataków migreny najprawdopodobniej dzięki poprawie przemian energetycznych w mózgu i komórkach mięśniowych.


Komosa ryżowa - czerwona 

Jak gotować komosę ryżową?

Komosę należy dokładnie opłukać pod bieżącą wodą, ze względu na saponiny znajdujące się na jej powierzchni.
Najpopularniejszym sposobem podawania komosy ryżowej jest gotowanie w podwójnej ilości wody przez 10 - 15 minut na niskim ogniu. Po zdjęciu z ognia, odstawić na kolejne 10 minut trzymając pod przykryciem.
Ugotowana quinoa doskonale smakuje z masłem lub olejem z siemienia lnianego i szczyptą soli. Komosę można gotować z dodatkiem świeżych ziół. Quinoa może być dodatkiem do sałatek, zapiekanek, zup, risotto. Smaczna jest podprażona, współgra z wieloma składnikami. Można ją jeść na ciepło i na zimno.


Komosa ryżowa jest blisko spokrewniona z amarantusem i posiada podobne do niego niezwykłe właściwości odżywcze. 


Gdzie kupić komosę ryżową?
Komosę ryżową kupisz tutaj: KLIK


Źródła:
- zdrowie.wp.pl/zdrowie/metody-naturalne/go:2/art190,moc-komosy-ryzowej.html
- facet.onet.pl/dieta/komosa-ryzowa-roslina-o-niezwyklych-wlasciwosciach-odzywczych/650gy
- apetyt-na-zdrowie.pl/zdrowe-odzywianie/quinoa-najlepsze-zrodlo-bialka-pochodzenia-roslinnego.html
- zdrowie.senior.pl/75,0,Komosa-ryzowa-quinoa-8211-prozdrowotne-wlasciwosci-8222-zlota-Inkow-8221,11433.html

1 komentarz :

  1. Z racji tego, że jestem ostatnio na diecie sięgnęłam po komosę i bardzo mi smakuje. A co ważne naprawdę wiele dań w oparciu o komosę ryżową można skomponować, więc pole manewru jest spore.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obejrzyj jeszcze