"Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem." Hipokrates (460-370 p.n.e.) Niech Was nie zmyli tytuł bloga. Strona ta jest nie tylko o przyprawach,ale również o ziołach, roślinach, owocach i wszystkich naturalnych i zdrowych produktach ,które mogą przynieść nam zdrowie i zadowolenie z życia. Ten blog jest o zdrowym, naturalnym i smacznym odżywianiu.

czwartek, 25 września 2014

KASZA GRYCZANA - właściwości, jaka najlepsza i jak wypada w porównaniu z ziemniakami?

Kasza gryczana - królową wszystkich kasz !

Kasza gryczana jest najbardziej popularną i najczęściej używaną ze wszystkich rodzajów kasz. Drobne brązowe ziarenka o trójkątnych bokach są owocem niewielkiej rośliny wydającej pachnące kwiaty barwy od białej – jak opisywał w „Panu Tadeuszu” Adam Mickiewicz („gryka jak śnieg biała”) – do różowej. A ile ma zalet ta nasza kasza gryczana! Jest doskonałym źródłem witamin, minerałów, białka, a także przeciwutleniaczy i błonnika.
Ponadto nie zawiera ona glutenu i posiada bardzo ważne właściwości alkalizujące organizm. Obecnie kasza gryczana przegrywa rywalizację z ziemniakami, ryżem i makaronem. Jednym słowem - powinniśmy po prostu jak najczęściej ją jeść!


Kasza gryczana - jakie ma właściwości ?

- Zawiera dużą ilość błonnika, pobudzającego perystaltykę jelit i pomocnego zwłaszcza przy zaparciach.

- Poza tym kasza ta zawiera mnóstwo białka roślinnego zbliżonego właściwościami do białek obecnych w roślinach strączkowych. Jest ono o wiele cenniejsze niż to pochodzące ze zbóż, gdyż - w przeciwieństwie do nich - jest dla nas lepiej przyswajalne

- Jest  bogatym źródłem różnorodnych witamin i minerałów.

- Jest dobrym źródłem przeciwutleniaczy takich jak: rutyna, kwercetyna, pelargonidyna, procyjanidyna. Dla porównania – pół butelki czerwonego wina, uważanego za bardzo dobre źródło przeciwutleniaczy, zawiera łącznie 5 razy mniej polifenoli i od 10 do 23 razy mniej rutyny.Rutyna jest glikozydem flawonolowym syntetyzowanym w roślinach wyższych jako substancja ochraniająca tkanki roślinne przed promieniowaniem UV. Jej grupa fenolowa połączona jest z grupą hydrofilową cukru, czyniąc ją bardziej rozpuszczalną, a zarazem zmniejszając w sposób nieznaczny jej aktywność biologiczną. Dlatego właśnie gryka jest wykorzystywana w leczeniu stanów zapalnych, chorób układu krążenia, takich jak: kruchość naczyń włosowatych, a także miażdżyca. Substancje bioaktywne zawarte w gryce takie jak wspomniana rutyna, wzmacniają naczynia krwionośne, obniżają ciśnienie krwi, redukują ryzyko występowania miażdżycy oraz utrzymują w niej niski poziom cukru. 
Innymi zaletami kaszy gryczanej, wynikającymi z wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, jest spowalnianie procesów starzenia się, działanie wspomagające odporność organizmu i przeciwnowotworowe.

- Kasza gryczana jest produktem bezglutenowym i mogą ją jeść osoby chore na celiakię (chorobę związaną z nietolerancją glutenu).

- Ma niski indeks glikemiczny.

- Prozdrowotne składniki z kaszy gryczanej mogą być korzystne w kontrolowaniu cukrzycy. Badania pokazują, że obniża ona poziom glukozy we krwi.

- Nie zakwasza organizmu. Równowaga kwasowo-zasadowa organizmu jest bardzo istotna, ale niestety większość produktów spożywanych codziennie ma działanie kwasotwórcze. Kasza gryczana wraz z kaszą jaglaną stanowią wyjątek spośród przetworów zbożowych pod tym względem, co jest ich bardzo dużą zaletą.

W medycynie ludowej ceniona jako pokarm rozgrzewający i ograniczający zbyt obfite miesiączkowanie. 

Kasza dobra dla odchudzających się !

Kasza wbrew pozorom nie tuczy, jeśli jada się ją bez tuczących dodatków, np. sosów ze śmietaną lub tłustego mięsa. W kaszy gryczanej prawie nie ma tłuszczu, za to dużo w niej błonnika, który utrudnia przyswajanie tłuszczu z innych pokarmów. Pęczniejąc w żołądku, syci na dłużej (rozpuszczalne frakcje błonnika tworzą żel, który wypełnia żołądek i pokrywa ściany górnego odcinka przewodu pokarmowego, spowalniając wchłanianie węglowodanów). Kasza ułatwia utrzymanie właściwej wagi i jest bardzo pomocna w dietach odchudzających. Ponadto wspomaga obniżenie złego cholesterolu we krwi.
Jest niezastąpiona w diecie osób odchudzających się jako uzupełnienie witamin i minerałów.

Kasza a ziemniaki

Dla lepszego prześledzenia zawartości witamin i składników mineralnych w kaszy gryczanej
porównajmy ją z ziemniakami:


( Źródło: Własne.
Dane liczbowe pochodzą z: mamzdrowie.pl )
Ja bardzo lubię ziemniaki, ale po zrobieniu tego zestawienia stwierdzam, że będę częściej się starała jednak sięgać po kaszę ;)

A jaka kasza najlepsza ?

W sprzedaży możemy znaleźć kaszę gryczaną prażona (paloną) i nieprażoną (niepaloną). Ta pierwsza, ze względu na wstępną obróbkę ma trochę mniej witamin, które "giną" w trakcie procesu palenia. Drobna odmiana kaszy gryczanej to kasza krakowska (tzw. łamana, czyli rozdrobniona). Niestety, podobnie jak to się dzieje w przypadku każdego przetwarzania, w trakcie rozdrabniania, traci ona część swoich wartości odżywczych.
Tak więc kasza gryczana niepalona (biała) jest najwartościowszą z kasz wytwarzanych z gryki.

Kaszę gryczaną białą oraz paloną kupicie tu: KLIK


Źródła:
http://gazetapowiatowa.pl/poradniki/zdrowie/kasza-gryczana-najlepsza-z-najlepszych/
http://www.zywienieczlowieka.pl/index.php?p=1_30_Gryka-w-a-ciwo-ci-prozdrowotne
http://www.poradnikzdrowie.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obejrzyj jeszcze