"Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem." Hipokrates (460-370 p.n.e.) Niech Was nie zmyli tytuł bloga. Strona ta jest nie tylko o przyprawach,ale również o ziołach, roślinach, owocach i wszystkich naturalnych i zdrowych produktach ,które mogą przynieść nam zdrowie i zadowolenie z życia. Ten blog jest o zdrowym, naturalnym i smacznym odżywianiu.

środa, 1 lipca 2015

TOPINAMBUR - bogactwo zalet!

Topinambur

Inne nazwy: słonecznik bulwiasty,  karczoch jerozolimski, trufla kanadyjska, gruszka ziemna, 
Nazwy ludowe: bulwa, świniak, świński orzech, gdula ziemna, ziemne jabłko,

Topinambur - właściwości zdrowotne i jego cenne zalety!

Jak wygląda topinambur?

Topinambur może urosnąć do 3-4 m wysokości. Kwiatami jego są maleńkie, bardzo dekoracyjne słoneczniki. Nasiona są drobne, właściwie niejadalne. Najważniejsze w topinamburze są bulwy, które zbiera się od jesieni do pierwszych przymrozków, lub wiosną.
 
Bulwy te wyglądem przypominają cebule kwiatów przygotowane do rozsady, mają kształt pofałdowanych ziemniaków. Kolor skórki jest różny w zależności od gatunku, od jasnobeżowego, przez żółty, różowy, czerwony, aż do fioletowego. Miąższ jest najczęściej biały, żółty lub kremowy. Mają słodki, lekko orzechowy, ziemniaczano-gruszkowy smak. Bulwy spożywane są najczęściej po przegotowaniu, upieczeniu lub usmażeniu. 



Właściwości zdrowotne topinambura:

- Współczesne badania wykryły w bulwach wiele cennych składników wpływających korzystnie na przemianę materii, a przez to likwidujących i zapobiegających licznym zaburzeniom. Cenne substancje to m.in. węglowodany, z których aż 70-90 proc. stanowią wielocukry zwane inuliną. Poza tym bulwy zawierają karetonoidy, pektyny, kwasy organiczne, błonnik, śluzy, tłuszcze, liczne minerały krzem, potas, wapń, fosfor, żelazo, cynk, witaminy, białka, biopierwiastki. 

Udowodniono, iż jadanie jego bulw w dłuższym okresie znacząco poprawia obraz krwi.

- Posiada dwa razy więcej witaminy C i B1 niż ziemniak.

- Pokrywa dzienne zapotrzebowanie na żelazo u dzieci (wystarczy kilka bulw).

- Zmniejsza poziom cukru we krwi. Topinambur poleca się diabetykom jako substytut ziemniaków. Inulina (cenny wielocukier będący składnikiem bulw topinambura) pomaga w normalizowaniu glikemii w przebiegu cukrzycy typu 2, a także zmniejszania insulinooporność.

- Zmniejsza poziom cholesterolu. 

- Stabilizuje ciśnienie krwi, a to m.in. dzięki sporej zawartości potasu.

- Poprawia przemianę materii.

- Ma też działanie moczopędne, dlatego jedzenie go poleca się również w chorobach nerek.

- Związki zawarte w nim wykazują właściwości wzmacniające układ odpornościowy człowieka i przez to pomagają w kuracjach różnych infekcji. 

- Inna jego zaleta to przywracanie prawidłowej mikroflory w przewodzie pokarmowym, dzięki temu przeciwdziała zaparciom. 

- Dzięki zawartości inuliny - bardzo cennego wielocukru, jedzenie topinamburu pomaga wydalać cholesterol, kwasy tłuszczowe oraz toksyczne związki trafiające do organizmu z pożywieniem i wytwarzane w jelitach. 

- Wpływa także na zmiany w kościach, co ma znaczenie w profilaktyce osteoporozy. 

- Dieta z udziałem topinamburu uspokaja i pomaga w stanach przewlekłego zmęczenia.
Topinambur zawiera magnez i witaminy z grupy B (w sporych ilościach zwłaszcza niacynę - witaminę B3), które wspomagają pracę układu nerwowego, m.in. działają przeciwstresowo oraz podnoszą zdolność koncentracji psychicznej.

- Inulina, w połączeniu z pektynami i błonnikiem, oczyszcza organizm, wiążąc szkodliwe związki i przyspiesza ich wydalanie, w związku z tym topinambur bierze udział w detoksykacji organizmu. Poza tym spożywanie bulw topinamburu ułatwia usuwanie alkoholu z krwi.

- Topinambur jest polecany w diecie odchudzającej. Bulwy tej rośliny zawierają błonnik, który pęcznieje w żołądku, na długo dając uczucie sytości.

- Zawiera ogromne ilości koloidalnej krzemionki, co czyni z topinambura “przyjaciela” kobiet, pielęgnując i odbudowując jędrność skóry, nadając blask i moc włosom oraz paznokciom. 

- Wspiera także układ sercowo-naczyniowy i kostno-stawowy dzięki zdolności regeneracji tkanek.

Jak to się je?

Topinambur można jeść:

- na surowo jako składnik surówek np. z jabłkiem, orzechami i miodem;

- duszonego z warzywami;

- gotowanego w wodzie jako zamiennik ziemniaka;

- jako składnik musów zimowych – jabłkowych i gruszowych;

- pieczonego z ziołami w piekarniku lub w ognisku;

- smaczny składnik zup;


Gdzie można kupić topinambur?
Topinambur kupisz tu: KLIK


Źródła:
- poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/topinambur-slonecznik-bulwiasty-wlasciwosci-przepisy-na-dania-z-topina_37693.html
- pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091031/ZDROWIE/590807179
- dziecisawazne.pl/topinambur-zrodlo-mlodosci-zdrowia/
- Mystkowska I., Zarzecka K., Wartość odżywcza i prozdrowotna słonecznika bulwiastego (Helianthus tuberosus L.), „Postępy Fitoterapii” 2013, nr 2

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obejrzyj jeszcze