"Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem." Hipokrates (460-370 p.n.e.) Niech Was nie zmyli tytuł bloga. Strona ta jest nie tylko o przyprawach,ale również o ziołach, roślinach, owocach i wszystkich naturalnych i zdrowych produktach ,które mogą przynieść nam zdrowie i zadowolenie z życia. Ten blog jest o zdrowym, naturalnym i smacznym odżywianiu.

czwartek, 19 marca 2015

SOCZEWICA - bogactwo białka i cenne źródło witamin!

Soczewica - na zupę i pierogi...

Soczewica znana była już w Starożytności, gdzie uważano ją za najzdrowsze i najtańsze pożywienie, które dzięki wysokiej zawartości białka może zastąpić drogie mięso.
Obecnie soczewica jest również bardzo ceniona i słusznie, bo posiada masę witamin i składników odżywczych. Jest niskokaloryczna i ma mały indeks glikemiczny. Czego chcieć więcej?

Soczewica właściwości


Właściwości odżywcze i zalety soczewicy

- Soczewica jest rośliną strączkową o wysokiej zawartości białka (w 100 g ugotowanej soczewicy jest aż 9,02 g tego składnika odżywczego), dzięki czemu z powodzeniem może zastępować mięso w diecie wegetarian. Soczewica jest także polecana osobom, które mają wysokie zapotrzebowanie na białko w diecie, czyli sportowcom, pracownikom fizycznym oraz mamom karmiącym piersią.

- Soczewica jest bogatym źródłem potasu - w 100 g ugotowanych ziaren znajduje się aż 369 mg tego pierwiastka.

- Ponadto soczewica w dużej ilości (prawie 8 mg/100 g) zawiera błonnik, który sprzyja redukcji poziomu "złego" cholesterolu we krwi, dzięki czemu reguluje ciśnienie krwi.

- Zawiera ona też w sporych ilościach żelazo (3,33 mg/100 g) i kwas foliowy (181 μg/100 g), które sprzyjają tworzeniu się czerwonych krwinek i podnoszą poziom hemoglobiny. Jedzenie soczewicy pomaga więc w leczeniu anemii - zarówno tej będącej konsekwencją niedoboru żelaza, jak i kwasu foliowego i witaminy B12, czyli anemii megaloblastycznej.  

- Ma niski indeks glikemiczny. Wszystko dlatego, że w jej skład wchodzą głównie węglowodany złożone (na 20,13 g węglowodanów, tylko 1,80 to cukry proste). 

- Mogą ją spożywać cukrzycy (ma niski indeks glikemiczny, a ponadto soczewica jest źródłem błonnika, który obniża poziom glukozy we krwi).

- Zalecana jest szczególnie kobietom w ciąży oraz planującym dziecko. A to ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego (100 g ugotowanej soczewicy dostarcza 181 mikrogramów tej cennej witaminy, w związku z czym pokrywa 45 proc. dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy).

Odmiany soczewicy

Soczewica może być zielona, czerwona lub brązowa. Oprócz koloru różni się np. czasem gotowania. Najszybciej (5 minut) gotuje się czerwoną, najdłużej natomiast (ok. 20 minut) – zieloną.

Soczewica w kuchni


Soczewica nie jest trudna do przyrządzenia. Nie trzeba jej namaczać jak nasion innych roślin strączkowych. Wystarczy ją opłukać i zalać wodą (2 szklanki wody na 1 szklankę soczewicy), a później gotować na wolnym ogniu od 10 minut do godziny, pilnując, by się nie rozgotowała. Soczewicę soli się pod koniec gotowania, gdyż w przeciwnym razie stwardnieje. Po ugotowaniu z 1 szklanki otrzymuje się 2-2,5 szklanki ziaren. 

Soczewicę używa się w kuchni jako składnik wielu dań i przekąsek. Przyrządza się z niej m.in. zupy, gulasz, sałatki i pasty. Znakomicie komponuje się z marchewką, pomidorami, curry i miętą.

Ziarna soczewicy można normalnie przechowywać w suchym miejscu przez około rok, a te ugotowane – maksymalnie tydzień w lodówce.


Zupa z soczewicy
fot. KLIK
Gdzie można kupić soczewicę?
Soczewicę kupisz w tym sklepie: KLIK


Źródła:
- yaacool-eko.pl/index.php?article=3189
- poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/soczewica-wlasciwosci-zdrowotne-i-wartosci-odyzwcze-soczewicy_41091.html
- beautyandblossom.pl/zdrowie-i-uroda/soczewica-i-jej-wlasciwosci-odzywcze/

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obejrzyj jeszcze