"Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem." Hipokrates (460-370 p.n.e.) Niech Was nie zmyli tytuł bloga. Strona ta jest nie tylko o przyprawach,ale również o ziołach, roślinach, owocach i wszystkich naturalnych i zdrowych produktach ,które mogą przynieść nam zdrowie i zadowolenie z życia. Ten blog jest o zdrowym, naturalnym i smacznym odżywianiu.

czwartek, 15 stycznia 2015

PISTACJE - dlaczego powinniśmy je jeść regularnie?

Orzeszki pistacjowe

Pistacje to jasnozielone owoce drzewa pistacjowego. Są one niezwykle zdrowe.  Zaledwie garść pistacji może dostarczyć nam kilkadziesiąt niezbędnych witamin i biopierwiastków. 
Odznaczają się one niespotykanie dużą zawartością witaminy B1 (82% RDA*), cynku (120% RDA*), magnezu (40% RDA*) i fosforu (70% RDA*). Warto więc wprowadzić do swojej diety orzechy pistacjowe, które są nie tylko pyszne, ale także pozwalają zaspokoić dzienne potrzeby żywieniowe. 

*procent zalecanego dziennego spożycia (RDA) w odniesieniu do 100 gramów pistacji.

Właściwości odżywcze pistacji


pistacje właściwości odżywcze


- Są bardzo zdrowe – zawierają mangan, miedź, sporo potasu i magnezu.

- Pistacje są też bogate w antyoksydanty, w tym witaminę A i witaminę E, które zwalczają stany zapalne i chronią naczynia krwionośne, zmniejszając dzięki temu ryzyko zachorowania na choroby serca. 

-  30 gram pistacji zaspokaja aż 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę B6!
Witamina ta dobroczynnie wpływa na układ nerwowy - odpowiada za jego prawidłowe funkcjonowanie. Ma ona wpływ na ciśnienie krwi, skurcze i pracę serca, a przy tym zwiększa odporność organizmu. Osoby z niedoborem tej witaminy mogą mieć depresję, bezsenność, apatię, problemy z koncentracją i kiepskie samopoczucie.

- Pistacje mają ponadto niski indeks glikemiczny, dlatego to doskonały smakołyk dla osób chorych na cukrzycę.

Obniżają poziom cholesterolu i trójglicerydów.
Naukowcy z Uniwersytetu Loma Linda w Kalifornii dowiedli, iż dla osób z wysokim poziomem cholesterolu i trójglicerydów pistacje są najlepszych rozwiązaniem spośród orzechów. Wystarczy, że będziemy spożywać garść dziennie.

-  Pistacje należą również do produktów o najwyższym potencjale  antyoksydacyjnym – nasza skóra będzie nam wdzięczna za regularne spożywanie pistacji. Jedzenie ich każdego dnia chroni nas więc przed chorobami serca, a nawet przed niektórymi nowotworami.

Według tabeli stosowanej przez Departament Rolnictwa USA, 28-gramowa porcja pistacji ma wyższy potencjał antyoksydacyjny niż filiżanka zielonej herbaty!

-  Pistacje to też dobre źródło gamma-tokoferolu, jednej z odmian witaminy E, która nazywana jest "eliksirem młodości"- wpływa on korzystnie na kondycję skóry oraz chroni komórki. 

- Zawierają mnóstwo błonnika, który odpowiada za prawidłową perystaltykę jelit i właściwy rytm wypróżnień.  Każda porcja orzeszków pistacjowych dostarcza 3 gramy błonnika pokarmowego (około 12% wskazanego dziennego spożycia).

-  Zawierają luteinę i zeaksantynę - niewystępujące w innych orzechach substancje (karotenoidy). Regularne spożywanie pistacji poprawia wzrok i chroni nas przed schorzeniami oczu. To właśnie luteinie pistacje zawdzięczają swój zielony kolor. :)

- Mają działanie antynowotworowe. W 2009 roku naukowcy w czasie konferencji Amerykańskiego Towarzystwa Badań nad Rakiem ogłosili, że spożywając 60-70 g pistacji dziennie, wpływamy na obniżenie ryzyka wystąpienia raka płuc i prostaty. Badania naukowe amerykańskich uczonych dowiodły również, że jedzenie pistacji może zmniejszyć ryzyko raka trzustki, który jest jednym z najcięższych nowotworów.

- U chorych na cukrzycę typu 2 zjadanie dwóch porcji (ok. 90 g) pistacji dziennie poprawia reakcję naczyń krwionośnych na stres, co wiąże się z mniejszym obciążeniem serca – wynika z badań, które opublikowało właśnie pismo „Journal of the American Heart Association”. Zdaniem autorów pracy, wyniki te sugerują, że spożywanie orzechów pistacjowych przez chorych na cukrzycę może przyczyniać się do obniżenia u nich ryzyka choroby serca (schorzenia układu sercowo-naczyniowego rozwijają się znacznie częściej w tej grupie chorych). Jak dodają badacze, orzechy są wprawdzie bogate w tłuszcz, lecz jest to tłuszcz bardzo korzystny dla zdrowia. 

Ciekawostki

- Te historyczne orzechy doczekały się nawet swojego święta! 26 lutego każdego roku miłośnicy orzeszków pistacjowych na całym świecie obchodzą Międzynarodowy Dzień Pistacji ;)

- Pistacje są jednym z  dwóch rodzajów orzechów, o których wspomina się w Biblii (Księga Rodzaju 43:11). 

- Pistacje można określić prawdziwie królewską przekąską. Królowa Saby tak je uwielbiała, że zażądała, aby wszystkie pistacje zebrane w jej królestwie, były przeznaczone wyłącznie dla niej.


Lody pistacjowe
fot. tumblr

fot. tumblr

Gdzie można kupić pistacje?
Pistacje (solone oraz niesolone) można kupić np. tu: KLIK


Źródła:
- mojegotowanie.pl/wokol_stolu/dla_zdrowia_i_urody/pistacje_zdrowe_orzechy
- dziennikpolski24.pl/artykul/3556717,cenny-skladnik-diety,id,t.html?cookie=1
- kuchnia.wp.pl/gid,16994367,kat,1037881,title,8-rzeczy-ktorych-prawdopodobnie-nie-wiesz-o-pistacjach,galeria.html

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obejrzyj jeszcze